Onze diensten

Bij Administratiekantoor Cijfers staan we klaar om u te ondersteunen bij iedere administratieve en fiscale uitdaging. Van uw dagelijkse boekhouding tot complexe belastingaangiftes, van heldere rapportages tot strategisch advies - Wij bieden een compleet dienstenpakket dat aansluit op uw onderneming, ongeacht de fase waarin u zich bevindt.

U vindt hieronder een overzicht van al onze diensten. Klik op een onderwerp om meer te lezen over wat wij precies voor u kunnen betekenen.

U dient van de belastingdienst een ordelijke administratie bij te houden en te bewaren die afgestemd is op uw onderneming. Hieruit kan onder andere inzicht verkregen worden, hoeveelheid btw u betaald en terug vordert, winst- en verliesresultaten en kostenstructuren. Op basis van deze cijfers kunt u tijdig nieuwe ontwikkelingen voorzien en hierop inspelen. Wij zetten deze administratie graag voor u op en houden deze administratie voor u bij. 

De jaarrekening is een rapport van een organisatie over de financiële prestaties van het bedrijf in een boekjaar. Een jaarrekening bevat de (geconsolideerde) balans- en winst- en verliesrekening. Daarnaast bevat de jaarrekening ook een toelichting op de balans- en winst- en verliesrekening. Voor een aantal rechtsvormen is het wettelijk verplicht om een jaarrekening bij de Kamer van Koophandel te deponeren. Deze zijn: nv’s, bv’s, vof’s, cv’s coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, waarvan alle beherende kapitaalvennoten niet de Nederlandse nationaliteit hebben. Voor verenigingen en stichtingen gelden er andere criteria. Wij stellen graag voor u uw jaarrekening op en nemen deze graag met u door en indien nodig deponeren we deze voor u bij de Kamer van Koophandel.

Wij verzorgen voor u de periodieke belastingaangifte. Dit kunnen wij voor u maandelijks, per kwartaal of per jaar doen. Voordat we uw belastingaangifte indienen vertellen we u graag welke btw wel en niet aftrekbaar zijn. Na het indienen van uw belastingaangifte, zullen wij u informeren over deze aangifte. Indien de belastingdienst nog nader uitleg wenst, zullen we deze aan hen verschaffen, zodat u zich kunt focussen op uw onderneming.

Bij het leveren van goederen en diensten naar een ander land dient er een ICP (intracommunautair prestaties) aangifte ingediend te worden bij de belastingdienst. Dit dient na afloop van elke kwartaal te gebeuren. Wij verzorgen voor u graag de ICP aangifte.

Wij verzorgen graag voor u de internationale btw-aangifte binnen de EU, wanneer u btw betaald over goederen, diensten of bij de invoer van goederen uit een EU-land. U kunt deze btw terug vorderen, mits uw onderneming aan de volgende voorwaarden voldoet:
• Uw onderneming is in Nederland gevestigd.
• U hoeft geen btw-aangifte te doen in het EU-land waar u de btw terug vraagt, doet u dit wel?, dan kunt u de btw in het desbetreffende EU-land als voorbelasting terug vorderen.
• De goederen en diensten worden gebruikt voor btw belaste goederen en diensten

Op alcoholische- en verbruiksgoederen wordt naast de btw, respectievelijk accijnzen en verbruiksbelasting door de overheid geheven. Dit zijn goederen zoals bier, wijn, parfums en groentesappen. Naast het feit dat accijns- en verbruiksbelasting op beperkt aantal goederen wordt geheven, is er een andere groot verschil tussen btw en accijns, namelijk dat bij accijns per hoeveelheid wordt geheven en bij btw over de prijs van een product. De belastingdienst verwacht van u dat op alcoholische- en verbruiksgoederen periodiek de accijns- en verbruiksaangifte doet. We verzorgen deze aangifte(s) graag voor u.

Bent u uit Nederland geëmigreerd of naar Nederland geëmigreerd, dan dient u van de belastingdienst uw belastingaangifte te doet met het M-biljet, waar de “ M” voor migratie staat. Deze belastingaangifte bevat een deel van de periode van uw inkomen dat u inwoner- en belastingplichtige van Nederland was en een deel van de periode dat u niet-inwoner- en belastingplichtige van Nederland was. Wij dienen graag deze belastingaangifte voor u in.

Bent u belastingplichtig van uit het buitenland en geniet u een Nederlands inkomen?, dan is het C-biljet op uw situatie van toepassing. Dat geldt ook wanneer u in het buitenland woont en in Nederland een woning heeft (het hebben van een woning wordt door de fiscus gezien als inkomen uit vermogen). Het inkomen waar het hier om gaat is bijvoorbeeld: periodieke geld storting van uw (voormalige) werkgever waarbij u vrijgesteld bent van werkzaamheden, u ontvangt pensioen- alimentatie- lijfrente-uitkeringen en dergelijke. We verzorgen deze aangifte graag voor u.

De belastingdienst verwacht van u dat indien u belastingplichtig bent en niet in Nederland woont, de inkomstenbelastingaangifte doet middels het P-biljet. Deze belastingaangifte bevat alle inkomsten, aftrekposten en heffingskortingen met uitzondering van winst uit onderneming. Wij dienen graag deze belastingaangifte voor u in.

Voor de jaarlijkse inkomstenbelasting wilt de Belastingdienst uw belastbaar inkomen vaststellen, daarom dient u wanneer u in Nederland woont, aangifte te doen over uw jaarlijkse inkomsten. Ook als u buiten Nederland woont dient u aangifte te doen over uw Nederlandse inkomsten. Onder inkomsten wordt verstaan: winst uit onderneming, loon uit dienstverband, resultaat uit overige werkzaamheden, periodieke uitkeringen, partner alimentatie, inkomsten uit eigen woning, inkomen uit een aanmerkelijk belang en inkomsten uit sparen en beleggen. Voor het vaststellen van het belastbaar inkomen van ondernemers komt er nogal wat kijken zoals het aantal gewerkte uren, ondernemersaftrek en kan er sprake zijn van diverse investeringsaftrekposten. Wij verzorgen graag voor u de inkomstenbelasting aangifte. (Het doen van aangifte over uw inkomsten geldt alleen als u door de belastingdienst wordt uitgenodigd om de inkomstenbelasting aangifte te doen)

De Belastingdienst verwacht van u wanneer u eigenaar bent van een bv (besloten vennootschap) of een nv (naamloze vennootschap) en in sommige gevallen een stichting of een vereniging, dat u over het boekjaar de vennootschapsbelasting over de behaalde inkomen indient, dit ter vaststelling van het belastbaar bedrag over uw winst. Indien nodig kunnen wij uw vennootschapsbelasting als een fiscale eenheid. Bij de vennootschapsbelasting wordt in tegenstelling tot de inkomstenbelasting, bepaalde aftrekposten buiten beschouwing gelaten. We verzorgen de vennootschapsbelasting graag voor uw.

Een begroting is een vooraf opgestelde rapport van alle geplande activiteiten met daarmee gepaard de verwachte inkomsten, voorziene uitgaven- en kosten, en de beoogde effecten van een bepaalde bedrijfsmatige beslissing voor een bepaalde periode in de toekomst. De begroting wordt op basis van de volgende elementen samengesteld:
• Historische cijfers over meerdere jaren
• Financiële doelstellingen
• Wet- en regelgeving
• Interne-en externe marktomstandigheden
• Veranderingen in het bedrijfsbeleid

Het werken met een begroting geeft het management de sturingsinformatie waar eventuele uitgaven uit stellen of te schrappen en daarnaast heeft de begroting de volgende functies: het sturen van activiteiten, verschaffing van duidelijkheid omtrent de koers van een bedrijf/ instelling, stimulatie van de coördinatie en communicatie tussen allerlei lagen in de organisatie, het fungeren als raamwerk voor prestatie evaluatie, motivatie management en personeel.  

We stellen graag onze deskundigheid beschikbaar voor u bij het opstellen van de exploitatiebegroting. Een exploitatiebegroting is een geprognotiseerde winst- en verlies rapport waarin de verwachte omzet en kosten voor een bepaalde periode worden weer gegeven. Vaak is dat 1 tot 3 jaar. Uit dit rapport wordt duidelijk hoeveel omzet er minimaal behaald dient te worden om de kosten te dekken en winst te maken. De exploitatiebegroting wordt bij het aanvragen van lening door banken en overige externe financierders vaak gevraagd.

Een liquiditeitsbegroting is een rapport dat de verwachte in- en uitgaande geldstromen weergeeft voor een bepaalde periode. Bij het opstellen van de liquiditeitsbegroting worden interne factoren zoals de verwachte verkopen- en uitgaven en de externe factoren in acht genomen zoals overheidsregulering, huidige markt, toekomstige markt- en conjuncturele schommelingen en gedrag van de concurrentie. Uit deze begroting kunt u inzicht krijgen of u kunt voldoen aan uw financiële verplichtingen en of er ruimte is voor investeringen en zo ja tot welke hoogte. We stellen graag voor u de liquiditeitsbegroting op.

Bij het oprichten of uitbreiding van uw bedrijf kunt u financiering nodig hebben, hoeveel geld dat is, wordt in een Investeringsbegroting uiteengezet. Hierin staat wat er minimaal aan bedrijfsmiddelen en geld nodig is om de onderneming te starten voor de lange en- of op de korte termijn en door welke bedrijfsmiddelen u het hoogste rendement zult behalen. De investeringsbegroting bestaat uit de vaste activa (zoals: gebouwen, grond, machines, transportmiddelen en inventaris) en vlottende activa (zoals voorraden, grondstoffen, debiteurensaldo, bank- en kassaldo). We stellen graag voor u de investeringsbegroting op.

Als u éénmaal uw gewenste bedrijfsmiddelen en andere investeringen in kaart heeft gebracht dan komt de financiering aan bod. Deze begroting is een prognose van hoe u uw bedrijfsmiddelen en andere investeringen gaat financieren. De financiering geschiedt met het eigen vermogen of met het vreemd vermogen of een combinatie van beide. Onder het eigen vermogen moet u denken aan bijvoorbeeld: spaargeld, achtergestelde lening, computers, auto’s en meubilair die u zelf inbrengt. Onder vreemd vermogen wordt verstaan dat u geld leen van externe vermogensverschaffers zoals de bank, maar ook krediet krijgt van leveranciers. Onder vreemd vermogen, wordt verstaan vreemd vermogen (lening voor maximaal een jaar) en lang vreemd vermogen (lening langer dan een jaar). Zo valt bijvoorbeeld een 20 jarige lening voor een hypotheek onder lang vreemd vermogen en een leverancierskrediet voor maximaal een jaar onder kort vreemd vermogen. We stellen graag voor u de financieringsbegroting op.

Wij stellen voor u graag uw ondernemingsplan op, dat inzicht geeft in de haalbaarheid van uw ondernemingsvisie. Voor veel mensen is het een droom, een passie of om aan het werk te blijven het uitgangspunt om een bedrijf te beginnen. We nemen om te beginnen graag voor u de tijd om uw beweegreden te weten om een bedrijf te starten. We denken graag met u met u mee en dragen oplossingen en ideeën aan. Het ondernemingsplan bevat gedetailleerd uw plannen, zoals uw product of dienst, waarom heeft u voor deze product of dienst gekozen, wat is uw doel, kernfactoren die uw bedrijf een succes zullen maken, bedrijfsprocessen, organisatiestructuur, ondernemingsstructuur, bedrijfsmiddelen, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting, investeringsbegroting, het vestigingsplaats, personeel en marketing. Bij het marketing aspect komen er veel uitdagingen bij kijken, zo wordt uiteengezet in welke behoeftes er ingespeeld wordt, hoe de markt wordt benaderd, reclame aanpak, Swot analyse, waaruit onder andere de analyse van de concurrentiepositie bestaat en deze af te stemmen op de ondernemingsstrategie.

Het maandrapportage, hetgeen wat ook vaak als management rapportage fungeert geeft inzicht in de performance van een organisatie en waar eventueel bijgestuurd kan worden. De maandrapportages kunnen zeker bijdragen tot het ontwikkelen van beleid en strategie op de lange termijn. We verzorgen graag voor u het maandrapportage dat uit de volgende aspecten bestaat; de winst- en verliesrekening, balans, waaruit het vermogenspositie blijkt, het werkkapitaal, diverse ratio’s zoals de liquiditeitsratio’s en een rapport waarbij de begroting of het budget wordt afgezet tegen de gerealiseerde resultaten.

Wij doen graag voor u de facturering naar uw klanten toe. Indien nodig stellen we voor u een vaste facturerings format op dat voldoet aan de wet- en regelgeving.

We verzorgen graag voor u uw debiteurenbeheer, waarbij we het hele geld incasseer traject van u overnemen. We houden uiteraard rekening met het feit dat uw klanten voor u uw brood is en het geld incasseer traject op een nette, fatsoenlijke en sociale wijze dient te gebeuren.

Voor het opstellen van de kostprijs van uw goederen en diensten nemen we uitgebreid de tijd om zoveel mogelijk te weten te komen over uw goederen of diensten. Een goede kostprijs staat aan de basis van de ontwikkeling van de verkoopprijs, dit is essentieel voor het opstellen van de begroting en de voorraad waardering. Bij het opstellen van de kostprijs, kijken we bijvoorbeeld naar de volgende aspecten: het seizoensgevoeligheid, het inkoopbeleid, de directe- en indirecte vaste kosten om deze toe te rekenen aan de kostprijs, de indirecte- en directe variabele kosten om deze eveneens toe te rekenen aan de kostprijs, de werkelijke bezetting, de verwachte bezetting hoeveel vraag is er naar uw goederen en diensten, verkoopprijs van de concurrentie om een concurrentie georiënteerde prijs vast te stellen, wat is de waarde die de klant hecht aan het product of dienst om zo een afnemers georiënteerde aanpak te hanteren.

Een management control systeem verzamelt en ordent data en gebruikt vervolgens deze data om de performance te meten van diverse onderdelen van een organisatie, zoals: Marketing & Sales, HR, Inkoop, Productie en Finance en als organisatie geheel. Een management control systeem geeft weer of je in lijn bent met de organisatiestrategie, of de organisatie op weg is om haar doelen te behalen en beïnvloedt het gedrag van medewerkers en management. Een goed management control systeem is het Business Balanced Scorecard. Hierbij meten we de organisatiestrategie op basis van vier succesbepalende factoren, namelijk het financieel factor, het klant- en markt factor, het interne processen factor en het leer- en procesgroei factor. Vervolgens verbinden we aan elk van deze succesbepaldende factoren, kritische prestatie indicatoren. Periodiek maken we hiervan een rapportage voor het management, zodat er eventuele bedrijfsprocessen- en of het gedrag van het personeel bijgestuurd kan worden.

Voor een succesvolle systeem implementatie willen we graag alles van uw organisatie weten, wat beweegt uw organisatie, wat zijn de toekomstplannen van uw organisatie. Hierna gaan we het volgende in kaart brengen: de organisatieprocessen, de relatie tussen de processen direct en indirect, en hoe deze elkaar beïnvloeden. Vervolgens gaan we de opeenvolgende activiteiten ondernemen:
• Plannen, organiseren en structureren van procesactiviteiten
• Processen integreren
• Data verwerking
• Data testing
• Eventuele aanpassingen verrichten
• Het opnieuw testen van de data
• Test rapport schrijven
• ”live” gaan.

De processen worden op elkaar afgestemd met als doel voor het bereiken van maximale efficiency en effectiviteit, zodat u meer rendement uit uw bedrijfsvoering gaat realiseren.

Als ondernemer wilt u de juiste en de voordeligste ondernemingsstructuur hebben, toegespitst op de omvang- (toekomstige) activiteiten aansprakelijkheid- wet- en regelgeving. Of u nou een beginnend ondernemer bent of u bent een poosje actief, we voorzien u graag van advies, bij het kiezen van de ondernemingsstructuur die het beste bij u past. 

© Copyright 2025 | Administratiekantoor Cijfers